23948sdkhjf

Italienska företag sämsta betalarna

Svenska företag anser att Italienska företag är de sämsta betalarna i Europa, visar en undersökning bland svenska företag gjord av kreditförsäkringsbolaget Atradius. Bilden bekräftas även av en internationell undersökning där företag från flera länder pekar ut Italienarna som sämst i Europa på att betala sina fakturor i tid.
På uppdrag av Atradius har undersökningsföretaget MarketWatch
djupintervjuat 1200 Nordiska företag om kreditrutiner. 300 svenska
företag var med i undersökningen och på frågan vilka länder man har
mest problem med hamnade Italien i topp.

Länder svenska företag har mest betalningsproblem med:

1. Italien
2. Storbritannien
3. Spanien
4. Frankrike
5. Sverige
6. Danmark
7. Polen
8. USA
9. Norge
10. Tyskland

Den vanligaste anledningen till att kunden är sen med sina betalningar
är att de inte fått fakturan, vilket beror på feladressering eller att
de helt enkelt hävdar att de inte fått fakturan och på så sätt försöker
förhala betalningen. En annan vanlig anledning till sena betalningar är
att betalningsförmågan, eller kanske ännu hellre – betalningsviljan –
hos kunden är låg.

– När man har att göra med italienska företag gäller det att ligga på
för att få sina fakturor betalda. Man måste prata med kunden och visa
att man vill ha betalt. En skriftlig överenskommelse om affären samt
betalningsvillkor är ett måste, säger Peter Boberg, ansvarig
kundkreditförsäkring i Sverige och Baltikum.

Även europeiska företag rankar Italien sämst
I en annan undersökning, Atradius betalningsbarometer, genomförd i
samarbete med tyska Financial Times, avslöjas att nära hälften av
europeiska företag anser att italienska företag är ”bristfälliga” på
att betala sina fakturor. De italienska företagen hamnar längst ner på
listan bland de sex undersökta länderna när det gäller det förtroende
affärspartners har för att få in betalningar.

Genomsnittlig betalningstid skiljer sig
Antal dagar det i genomsnitt tar för att få sin faktura betald varierar
stort bland de undersökta länderna. Av de 1200 tillfrågade företagen
uppger man att det i genomsnitt tar 40 dagar att få en faktura betald
av ett holländskt bolag medan det tar i snitt 61 dagar att få en
betalning från Italien.

1. Italien, 61 dagar
2. Storbritannien, 57 dagar
3. Frankrike, 56 dagar
4. Belgien, 50 dagar
5. Tyskland, 41 dagar
6. Holland, 40 dagar

Fem tips för företag som vill höja säkerheten i utlandsaffärer

1. Identifiera kunden och säkerställa tillförlitligheten
2. Se till att ha ett skriftligt avtal (branschförbund har ofta standardavtal)
3. Förbehåll om att en såld vara förblir säljarens egendom till dess
att köparen helt eller delvis fullgjort sina betalningsförpliktelser
(sk äganderättsförbehåll)
4. Tala om för kunden att du vill ha betalt vid försenad betalning
5. Försäkra dig mot utebliven betalning och insolvens

På www.atradius.se finns båda undersökningarna i sin helhet samt en sammanfattning att ladda ner.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062