23948sdkhjf

Buteljerat vatten minskar

Försäljningen av vatten buteljerat på flaska minskar för första gången på många år. Enligt Dagens Industri föll försäljningen med 3,5 procent 2007 från 178 till 172 miljoner liter vatten i dagligvaruhandeln. Vatten i mindre flaskor som konsumeras "i farten" ökar dock fortfarande.
Det är framförallt de större vattenflaskorna som ratas av konsumenterna

medan de mindre flaskorna fortfarande ökar i försäljning. Från 1997 och

fram till och med 2006 ökade försäljningen av s k flaskvatten med 100

%. Nedgången under 2007 är alltså den första på många år och

förklaringen finns antagligen inte bara att finna i den dåliga sommaren 2007.

– Miljödebatten är sannolikt en förklaring, men det är ännu för tidigt

att säga helt säkert, säger Ann-Louise Kämpe, Informationschef på

Carlsberg som säljer Ramlösa.

En opinion menar att det är bättre att dricka kranvatten än buteljerat

vatten ur miljösynpunkt. Buteljerat vatten bidrar till

klimatuppvärmningen genom energiförbrukning under produktion och

distribution, menar kritikerna. Ann-Louise Kämpe tycker att flaskvatten har framstått som

oförtjänt dåligt.

– Förpackad frukt och förpackad mat är värre miljöbovar. Miljöpåverkan av buteljerat vatten är också väldigt

liten jämfört med att till exempel minska temperaturen på tvättmaskinen

från 60 till 40 grader, säger Ann-Louise Kämpe till Dagens Industri.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063