23948sdkhjf

"Köpet av Frövi lyckad affär"

I en intervju i kundtidningen Highlights uttrycker Korsnäs ABs koncernchef Peter Sandberg sig positivt kring förvärvet av Frövi för två år sedan: - Köpet av Frövi var en lyckad affär och synergieffekterna har överträffat förväntningarna, säger Sandberg.Peter Sandberg, koncernchef Korsnäs
Efter att ha varit till salu i sex år köptes AssiDomän Frövi av Korsnäs år 2006.

Det handlade då om en affär på 3,65 miljarder kronor. Därefter följde

en period med omstruktureringar.

En klart uttalad målsättning vid köpet var att man skulle bli ett bolag och inte två separata enheter i samma koncern.

- Analysen, som gjordes inför köpet, stämmer med vad vi åstadkommit.

Våra verksamheter har liknande inriktning, när det gäller

produktutveckling och produktionsapparaterna. Organisationen har smält

samman och resulterat i synergier och förbättringar och gett oss en

kraftig slagstyrka när det gäller bland annat produktutveckling och

ökad effektivitet, säger Peter Sandberg.

Som den största utmaningen de kommande åren nämner han vikten av att sälja in de kartongförpackningarnas miljöfördelar:

- Som leverantör av fiberbaserat förpackningsmaterial måste vi

intensifiera debatten, när det gäller miljö och återvinning och då

lyckas med att kommunicera de uppenbara fördelar som en fiberbaserad

förpackning har över konkurrerande material i bland annat

miljöhänseende.Ökat miljömedvetande

Konsumenterna har fått ett ökat medvetande i de här frågorna, konstaterar Peter Sandberg.

- Skogen som resurs genomsyrar verksamheten och vår styrka är att vi

kan erbjuda flera förpackningsmaterial, där råvaran utnyttjas på bästa

sätt för att få fram styrkeegenskaper. Det konceptet kan inte kopieras

så lätt, då det förutsätter vårt klimat och uthålliga skogsbruk.

Korsnäs koncernchef säger också att man, för fortsatt överlevnad,

kontinuerligt måste anpassa sig till ett ständigt förändrat

konsumtionsmönster och ligga i framkant med de förpackningsmaterial man

erbjuder.

Som ett exempel på detta nämner han Frövi White, som lanserades i våras

efter en genomgripande marknadsundersökning kring vad konsumenterna

föredrar när det gäller förpackningskartong.

- Under året har vi lanserat en ny semibestruken linerprodukt och när

det gäller kraftpapper har vi minskat kraftigt på produktionen av bruna

kvaliteter och satsar istället på vita produkter, som vi bedömer har en

intressant potential.

Huvudmarknaden för förpackningskartong är idag Västeuropa. Ambitionen är dock att bredda marknaden.

- Den stora tillväxten på marknaden idag ligger i öst, vi ser där en

marknad med god tillväxt och potential, säger Peter Sandberg i

intervjun.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125