Dockskåpsmat en het trend
En het trend just nu är dockskåpsmat. Att sälja eller köpa superduperfamiljestorlek är inte längre coolt. Jag menar, i vilken familj gillar alla samma slags chips? Och risken finns att superduperfamiljepåsen med chips letar sig in i munnen på en och samma person där i tv-soffan i stället för att delas solidariskt med mamma-pappa-barn.
av samhället leder till nya trender. Nu ska förpackningarna vara
pyttesmå i stället för bamsestora. Dyrare? Jovisst, men vem bryr sig om
pengar idag när fler än någonsin lever i välstånd?
Miniförpackningarna ger för det första alla i familjen möjlighet att
själva välja smak på maten. En yoghurt för varje smak, eller för varje
ny dag. De förminskade förpackningarna av exempelvis leverpastej ger
dessutom en känsla av fräschör, något som också är viktigt idag när
allt ska vara äkta, färskt och rent.
Vi vill inte ha en smetig sörja i jättebytta, utan det ska kännas nytt,
som nyfallen snö. Med mindre förpackningar blir det dessutom lätt att
dela rättvist. Om kidsen får varsin förpackning med glass behöver man
inte slåss och mäta vem som fick mest ur big-packen.Även för fyrbente familjemedlemmen... Ytterligare en aspekt är att mindre förpackningar ger oss möjlighet att
kontrollera kalorikonsumtionen. De senaste tre åren har försäljningen
av 100-kalori-förpackningar med kakor, chips, kakor och godis ökat
enormt i USA. Enligt Hartman Group tycker 29 procent av amerikanerna
att det är värt att betala lite extra om man får bättre koll på hur
många kalorier man stoppar i sig (jippi säger tillverkarna som tjänar
20 % mer på de små än de stora påsarna och burkarna…).
Utvecklingen känns helt naturlig, för egentligen är väl hela vårt
samhälle ett dockskåp nu för tiden. Vänskap kommer i miniformat på
Facebook. Modet kommer i canapéformat via butiker som H&M där vi
köper billiga ”använd ett par gånger”-tröjor.
Nyheter kommer i ett par korta meningar i Metro och på nätet.
Underhållningen är i kortfilmsformat på Youtube… Allting krymper. Så
i korthet: mini + snabbt = succé! (i jätteformat…)
av: Carolin Dahlman, trend- och omvärldsanalytiker(Dagens Handel)