Etiketter avgörande för det emotionella köpbeteendet
Etiketter och etikettpapper stod i rampljuset på Brau Beviale 2007, världens och årets största evenemang inom bryggeri- och dryckesbranschen som gick av stapeln i november. Och det var inte för intet: etiketter fortsätter att spela en avgörande roll i märkesstrategin, och fungerar därför som en avgörande faktor i köpbeteendet i en värld med ett mycket stort antal produkter att välja mellan.Tim Dean, VD i schweiziska Cham Paper Group, intervjuas under PaperPlus presskonferens på Brau Beviale 2007.
Detta rapporterar PaperPlus, föreningen för europeiska specialpapperstillverkare. Vissa av PaperPlus medlemmar deltog som utställare, medan organisationen i sig organiserade ett evenemang för fackpressen i utställningens presscenter. En av de viktigaste talarna vid detta evenemang var professor Peter Kruse, som är en auktoritet inom strategiskt och praktiskt underbyggande av kulturförändringar. Professor Kruse arbetade tidigare vid ett flertal tyska universitet med psykologisk forskning och är fortfarande hedersdoktor vid universitetet i Bremen”Trycket från de internationella konkurrenterna tvingar tillverkare att effektivera och att förnya sig samtidigt”, säger professor Kruse. ”Detta resulterar i att konsumenten ställs inför ett urval av ett ständigt ökande antal av produkter, där många inte går att skilja från varandra.” Därför styrs köpbeslutet i sådana situationer huvudsakligen av intuition, förklarade prof. Kruse. ”Det inflytande som de känslomässiga kriterierna har på vårt köpbeteende är fortfarande mycket undervärderat. Marknadsföringen är i regel koncentrerad på annonser och reklam, medan det i dagens marknad ofta krävs mer subtila budskap vid försäljningsstället eller där produkten används.""Köp mig"-krigetNär det handlar om drycker i flaska, spelar etiketterna naturligtvis en nyckelroll i denna process. Överlägsen design och etikettmaterialets typ och kvalitet är alla avgörande faktorer för att etiketten ska vinna "köp mig"-kriget. Oberoende forskning genomförd av IPSOS har visat att konsumenter tydligt föredrar pappersbaserade etiketter. Förutom de allmänt erkända miljöfördelarna, angav nästan 80 % av det europeiskt täckande urvalet av konsumenter att en flaska med pappersetikett gjorde produkten attraktivare. Men när det handlar om tillverkning av papper till etiketter är det en krass verklighet. I synnerhet papperstillverkarna, som många är medlemmar av PaperPlus, för en kontinuerlig dialog med ölbryggerier och övriga aktörer i dryckesnäringen, samt med specialiserade etikettryckerier och designers. Det är alltid viktigt att ha tillgång till rätt typ av papper för att möta de specifika tekniska och marknadsföringsmässiga krav som ställs av både tillverkaren och användaren av etiketten. Högteknologisk industriDetta resulterar i att pappersproducenten kan erbjuda både tryckerierna och märkesägarna papperskvaliteter som varierar från högglansiga till delikata matta ytor, i en rad olika basvikter, schatteringar och tekniska egenskaper. Etiketter för pantflaskor och för kyld champagne är exempelvis tillverkade av ett skräddarsytt våtstarkt papper, medan etiketter som lindas runt vattenflaskor i plast behöver vara en aningen töjbara för att klara trycket från den elastiska flaskan.Papper för självhäftande etiketter, som används mer och mer inom en rad olika användningsområden, har också specifika egenskaper. Om man bortser från allt detta är också etikettpapper skräddarsytt för specifika tryckprocesser och, något som är lika viktigt, för att klara de allt högre etiketteringshastigheterna. ”Tillverkning av specialpapper till etiketter och förpackningar är en högteknologisk industri. Våra medlemsföretag fortsätter att blomstra inom denna bransch genom att tillverka exakt det som marknaden behöver, som alla kan se på årets Brau Beviale,” säger Tiina Heikel, generalsekreterare för Speciality Paper Manufacturers' Association, eller kort och gott ”PaperPlus”. BakgrundPaperPlus, föreningen för europeiska specialpapperstillverkare, har som mål att öka kunskapen om fördelarna som papper erbjuder som ett material för flexibel förpackning och för alla typer av etikettering, i synnerhet vad gäller mat och dryck. De 13 medlemsföretagens 25 specialpappersbruk står för stor del av europeiska tillverkningen av dessa papperstyper och har mer än 6 000 anställda i tio europeiska länder. Flera av världens ledande papperstillverkare är medlemmar i PaperPlus. Organisationens kontor finns i Bryssel, Belgien.