Vin på sixpack
Begreppet ”sixpack” är sedan länge etablerat när det gäller öl. Det brukar inte förknippas med vin, men det har den brittiska dagligvarukedjan Tesco gjort en insats för att ändra på. Vinförpackningar av wellpapp, med bärhandtag och perforeringar som gör dem lätta att öppna har introducerats.
Forrester, som är först ut med att sälja vin på det här viset. I ett
senare skede kommer även andra detaljister att saluföra vinet på detta
vis i Storbritannien och lansera dem i Sydafrika.
Clifford Packaging står för konstruktion och tillverkning av de här
förpackningarna inom segmentet RRP, Retail-Ready Package, som har fått
produktnamnet BottleBuddie.
Vinkartongerna, vars övre del kan rivas av, är försedda med ett
inbyggt, förstärkt handtag som gör det bekvämt för konsumenten att bära
hem sitt sixpack vin.
BottleBuddie kan även levereras för fyra flaskor, och kan i butiken
exponeras med tre eller två flaskor exponerade. Enligt Clifford
Packaging är designen gjord så att förpackningarna kan användas i alla
kartongresningsmaskiner på marknaden.