Böcker om förpackningar och design
I strömmen av böcker som publiceras går det att hitta en del som riktar in sig mot förpackningsbranschen. Två färska exempel på detta är ett digert uppslagsverk om nutida förpackningslösningar och ett som avhandlar design och kreativa emballage.
uppslagsverk om förpackningar, för allt från mat till musik och film.
Från Collins Design har författaren valt ut och beskrivit exempel på
enastående förpackningar, som i sig själva är källor till inspiration.
Verket är uppdelat på kategorierna grafik och typografi, form samt
material och textur, och bjuder på kraftfulla former och färger. 254
sid. Från 29,70 USD på internet.
”The Designer´s Packaging Bible” av Luke Herriott är en ny och
inspirerande bok från
välrenommerade Gingko Press Verlag i Hamburg. Herriott har samlat
ett stort urval av nya exempel på kreativa förpackningslösningar, som
skiljer sig från mängden − i första hand för den grafiska branschen.
Uppdelningen är gjord på kategorier som CD och DVD, böcker, broschyrer
och magasin.
Ger inspiration på ett lekfullt sätt. 306 sid. Från 19,80 USD på
internet.
Andra böcker, båda på engelska, som kan vara av intresse (kanske som
julklapp?) är ”Little Book of Big Packaging Ideas” av Catharine Fishel,
för 16,50 USD, och ”Package Design Now!” av Gisela Kozak, som går för
drygt 26 USD genom internetbokhandlar.