23948sdkhjf

Innovativa vinnare i Food Packaging Award

En liten förpackning, som vid en första anblick kanske inte ser så märkvärdig ut men är synnerligen funktionell, vann första pris i Food Packaging Design Awards 2007. Förpackningen används för pepparkaksdeg och locket till att forma pepparkakorna. Den har tidigare i år, med samma upphovsmän och i en aluminiumversion, vunnit ett svenskt designpris, Swedish Aluminium Packaging Design Award. Förpackning som ligger rätt i (jule)tiden
Juho Viironen och Thomas Åkerfelt är duon som utvecklat den här
förpackningslösningen, i samband med sina studier vid Designinstitutet
vid Lahti yrkeshögskola i Finland.

Den koppformade förpackningen beskrivs i juryns motivering som ”ett
utmärkt koncept, där förpackningen är en oundgänglig del av produkten”.
Idén är lekfull och går i julens anda, och det juryn bedömde att det
finns utmärkta möjligheter att använda lösningen till flera produkter.

Andrapriset tilldelades Katja Kastelic från universitetet i Ljubljana i
Slovenien, för en modulask med olika användningsområden. De ger
möjlighet till en rad exponeringsalternativ, ansåg juryn.

Tre bidrag fick dela på tredjepriset. Xian Xiao Yuan från Central
Academy of Fine Arts i Kina, för ett innovativt saltkar, Erik Bertell
och Vesa Kattelus från Konstindustriella högskolan i Helsingfors för en
ny sorts förpackning för juldrycker, samt Vasja Stojanovski från
universitetet i Ljubljana, som designat en presentförpackning för
vinflaskor.

− Kvaliteten på bidragen var mycket hög i år. Bland vinnarna ser vi en
del verkliga innovationer och fräscha grepp som går att utnyttja
kommersiellt, säger Tapio Vapasaalo, juryordförande och professor i
grafisk design vid Konstindustriella högskolan i Helsingfors.

Food Packaging Design Awards arrangeras av Stora Enso och nämnda
högskola i den finska huvudstaden, och tävlingen syftar till att
förbättra befintliga livsmedelsförpackningar och att hitta nya
kartongbaserade tillämpningar.

Under året har unga designers från hela världen bjudits in, och temat
var festliga livsmedelsförpackningar. De som lyckats bäst med att
maximera exponeringsvärdet och kartongförpackningens funktionalitet
premierades. Förstapriset är på 3 000 euro, andrapriset på halva det
beloppet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063