23948sdkhjf

Svenska kunder och butiksanställda stjäl mest i Norden

Global undersökning om butiksstölder och snatterier/ Efter en måttlig men tydlig nedgång de senaste fyra åren, har stölderna i butik åter börjat öka. Butiksstölder, snatterier och stöldförebyggande åtgärder kostar handeln i Sverige drygt 6,2 miljarder kronor (677 miljoner euro) om året, motsvarande drygt 1 400 kronor (158 euro) per hushåll. Svinnet i de svenska butikerna är därmed något högre än genomsnittet i Europa.
Tillsammans med Finland är det svenska butikssvinnet också högst i

Norden. Det visar den oberoende undersökningen Global Retail Theft

Barometer, som gjorts på uppdrag av säkerhetsföretaget Checkpoint

Systems. I Sverige deltog 22 svenska butikskedjor med sammanlagt 2 761

butiker.

– Undersökningen visar att det finns ett fortsatt stort behov av att

skydda varorna i butik. Stöldsvinnet motsvarar en ”extra beskattning”

av de hederliga svenska konsumenterna på drygt 1 400 kronor per

hushåll, säger Louise Alplin, sverigechef för Checkpoint Systems.

– Glädjande nog börjar allt fler handlare nu använda sig av

källskyddsmärkning, vilket innebär att varorna levereras färdiglarmade

till butikerna och svinnet kan hållas i schack.

Global Retail Theft Barometer är den första globala undersökningen som

har gjorts om butiksstölder och snatterier och omfattar tiden juli 2006

– juni 2007. En motsvarande undersökning har genomförts under de sex

föregående åren, men har då omfattat endast Europa. Årets rapport

omfattar för första gången även Nordamerika och

Asien-Stillahavsområdet. Totalt ingår 32 länder, varav 25 i Europa. 820

butikskedjor med sammanlagt 138 603 butiker har deltagit.

Stölderna ökar igen

Årets rapport visar på ett trendbrott. Efter en måttlig men tydlig

nedgång de senaste fyra åren, har stölderna i butik åter börjat öka. I

genomsnitt stal kunder, illojala anställda samt leverantörer och

återförsäljare i de 32 länderna för motsvarande 1,36 procent av

butikernas omsättning. I reda pengar handlar det om att handeln i

de tillfrågade länderna blev av med varor för motsvarande drygt 669

miljarder kronor (72,4 miljarder euro).

Mest stjäls det – räknat i procent av butiksomsättningen – i Indien

(2,9 %), Thailand (1,65 %) och USA (1,52 %), medan svinnet var lägst i

Österrike (0,94 %), Schweiz (0,96 %) och Island (1,00 %). I Sverige är

siffran 1,32 %, vilket är högre än snittet i Europa (1,26 %).

Butiksstölder kostar ärliga konsumenter stora belopp varje år.

De mest stöldbegärliga produkterna är dyra märkesvaror, som antingen är

attraktiva att ha eller som är lätta att sälja vidare. Listan över mest

stulna varor toppas av: Alkohol, kosmetika och hudprodukter, damkläder,

parfym, rakblad, DVD-/CD-skivor, barnkläder, modeaccessoarer,

designkläder samt dyr mat.

Alla nordiska länder – utom Sverige – har en positiv utveckling jämfört

med föregående års undersökningar. I Sverige uppgår den totala

kostnaden för svinnet till drygt 6,2 miljarder kronor.

Anställda stjäl för stora värden

Skillnaderna mellan länderna är stor även när det gäller var och hur

svinnet uppstår. I USA, Kanada, Australien och Island rapporterades att

nästan hälften av stölderna (40 – 46 %) begås av anställda medan

kunderna bedöms stå för mellan 32 – 39 % av stölderna. I övriga Europa

och Asien bedömer handlarna tvärtom att kunderna står för merparten av

stölderna (i snitt 48,5 % respektive 52,6 %).

Nästan 6 miljoner butikstjuvar greps under perioden. Av dessa var 87,5

% kunder och resten anställda. Skillnaden är signifikant vad gäller

värdet av det som stjäls av kunder respektive anställda. Kunderna hade

i genomsnitt stulit för ett värde motsvarande 1 833 kronor (198,3

euro). De anställda som ertappades var betydligt färre men hade

stulit för ett genomsnittligt värde av 13 351 kronor, d v s sju gånger

mer än kundernas snitt.

De globala kostnaderna för detaljstölder, grundat på kostnaderna för

stölder begångna av kunder, illojala medarbetare, leverantörer och

återförsäljare samt kostnaderna för stöldförebyggande åtgärder uppgick

till 734 miljarder kronor (79,4 miljarder euro) vilket motsvarar 1 925

kronor per hushåll.

Intresset för källskyddsmärkning ökar och kan bidra till att antalet

butiksstölder minskar, menar Louise Alplin, VD i Checkpoint Systems AB.

”Smarta” stöldskydd växer i betydelse

Europeiska handlare spenderade totalt drygt 72 miljarder kronor (7 821

miljoner euro) på olika stöldförebyggande åtgärder. Av dessa pengar

investeras allt mer i ”smarta” system. År 2001 användes drygt 23 % av

pengarna till teknisk utrustning, som informationssystem, varularm,

övervakningskameror etc. Den andelen har i år ökat till närmare 33 %.

Många varor märks upp med t ex varuinformation och pris redan hos

tillverkarna. Nu ökar intresset för att utnyttja denna teknik även till

så kallad källskyddsmärkning, det vill säga att varorna också

stöldskyddas vid tillverkningen i stället för i butikerna.

Enligt undersökningen använder nästan 40 % av de europeiska handlarna

källskyddsmärkning, och ytterligare ca 30 % räknar med att införa det

inom de närmaste två åren.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.471