23948sdkhjf

Avancerad cigarettförpackning

Förpackningsföretaget Amcor-Rentsch har gjort en cigarettförpackning som är något utöver det vanliga. Förpackningen är gjord av kartongen Invercoate från Iggesund Paperboard och det krävs inte mindre än 112 bigningslinjer för att få fram den kurviga formen med de rundade hörnen. Diamond Pack blev ett verkligt eldprov för Invercote. Inte mindre än 112 bigar krävdes för att skapa grundformen med rundade hörn och en midja på asken.
Uppdraget var av det ovanligare slaget för projektledaren Patrick

Peronace och CAD-designern Roger Nützi hos förpackningsföretaget

Amcor-Rentsch. Gör något som ingen annan gjort, och som dessutom är så

svårt att det bara kan göras med Invercote.

Uppdragsgivaren var Iggesund Paperboard, tillverkaren av Invercote, som i vanliga fall är en leverantör till Amcor-Rentsch.

– Ytligt sett är all kartong likadan. Den är platt och den är vit, även

om vitheten kan variera. Det är först när man ska göra något av

kartongen – trycka på den och forma den till en förpackning – som

skillnaderna börjar framträda, berättar Philippe Talon, Business

Director Tobacco vid Iggesund.

– Vår viktigaste uppgift är att visa på skillnaderna mot konkurrerande

kartongmaterial och det gör vi allra bäst om vi sätter Invercote på

hårda prov.

Prövningen i detta fall den extrema konstruktion som Amcor-Rentsch kom

upp med efter några kreativa sessioner med Iggesund. Den har döpts till

Diamond Pack och är i format som ett cigarrettpaket men med rundade

hörn och har dessutom en timglasform som ger en påtaglig ”midja” på

paketet. För att få fram den extrema formen har man använt sig av

betydligt fler bigningslinjer än vad som används när man vill

åstadkomma ett rundat hörn på en kartongförpackning. Inte mindre än 112

bigningslinjer gick det för att skapa förpackningens grundform.

– Den ansluter väl till de rådande trenderna på marknaden för

tobaksförpackningar. För några år sedan jagade alla aktörer vikt av

miljöskäl, men idag verkar det vara viktigare att paketet ska ge en

känsla av kvalitet när man håller det i handen, så därför har

ytvikterna i cigarrettpaket generellt sett gått up. Diamond Packs

”midja” ger den en greppvänlighet och också en känsla av kvalitet,

säger Mike Lauper, VD för Amcor-Rentsch i Schweiz, som varit del av

arbetsgruppen.

– Det är alltid stimulerande med uppdrag som innebär att man får gå

utöver de gängse ramarna. När nu resultatet blev så bra är det ännu mer

tillfredsställande, konstaterar Patrick Peronace.

Hans kollega Roger Nützi arbetar mycket med projekt inom det Innovation

Centre som Amcor-Rentsch byggt upp vid sitt kontor i Rickenbach,

Schweiz. Invercote från Iggesund är ett favoritmaterial i

designstudion, eftersom den ger ett minimum av problem i processen att

föra en prototyp till praktisk produktion.

- Invercotes prestanda och kvalitetsjämnhet är perfekta för

kvalificerade förpackningar som ska gå i snabba packlinjer. Tyvärr

händer det att kunder mot vår rekommendation vill använda kartong av

annat fabrikat och då brukar det krävas en hel del modifieringar för

att få det hela att fungera.

Invercote är känd som prisledande i marknaden, något som ofta är det

första säljarna från Iggesund får höra när de möter inköpare.

- Det är många stora företag som köper Invercote trots att alternativen

är många. Men de stora organisationerna gör ofta sin hemläxa i form av

kalkyler – de brukar veta ned till både andra och tredje decimalen vad

ett stopp i produktionen kostar. Och då är det många som ser Invercotes

kvalitetsjämnhet som en prisvärd försäkring, menar Philippe Talon som

också poängterar att Diamond Pack och dess konstruktion är ett talande

bevis för Invercotes egenskaper.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078