23948sdkhjf

Löfbergs Finaste grundligt testad före lansering

The Packaging Arena presenterade på en presskonferens i veckan ett uppdrag man har haft av Löfbergs Lila inför lanseringen av ett helt nytt sortiment - Löfbergs Finaste. I uppdraget har man bl a använt utrustning som registrerar ögonrörelser s k eye trackning. Testerna har genomförts av organisationens Packaging Media Lab. Eye-trackning spårar var konsumenten fäster sin uppmärksamheet i butikshyllan.
– Packaging Media Lab har gett oss ovärderlig kunskap om hur man som

konsument uppfattar olika förpackningars utseende och form och på ett

avgörande sätt bidragit till framgången för vår lansering, säger

Charlotta Stenson, chef för innovation och produktutveckling på

Löfbergs Lila.

Löfbergs Finaste är som man hör på namnet något av det finaste kaffe

man kan dricka. Löfbergs Finaste har en annorlunda, färgstark design.

Designen är inspirerad av kulturen i de olika kaffenas ursprungsländer

och är skapad av designbyrån Wonderland wpa i London under ledning av

Marilyn Warries. Design och förpackningsform har testats minutiöst både

i fokusgrupper och genom så kallad eye tracking med mycket goda

resultat.

– Genom att kombinera flera olika undersökningsmetoder erbjuder vi en

unik testmiljö i utvecklingen av nya förpackningar med konsumenten i

fokus. Idén till Packaging Media Lab har vuxit fram ur ett starkt behov

hos varumärkesägare att kunna testa nya förpackningar i en så

verklighetstrogen miljö som möjligt, säger Ulrika Evermark, VD i The

Packaging Arena.

Flera företag som kompletterar varandra är verksamma i Packaging Media

Lab. Enkäter, samtal i fokusgrupper och djupintervjuer erbjuds av

marknadsundersökningsföretaget Attityd i Karlstad AB. Enkäterna som

används är framtagna av CTF, Centrum för tjänsteforskning, Karlstads

Universitet och håller internationell forskningsstandard.

– För Löfbergs Lila jämförde vi olika målgrupper och vad de tyckte.

Kunden ville veta vilken förpackning som väckte störst nyfikenhet,

vilken de ansåg vara mest exklusiv och hur mycket man var beredd att

betala för produkten i förpackningen, säger Ulrika Evermark.

Enligt aktuell forskning misslyckas hälften av alla nya produkter som

lanseras. Konsumenttester före en introduktion på marknaden, är därför

en kostnadseffektiv och mycket god investering, menar Ulrika Evermark.Ulrika Evermark, VD i The Packaging Arena.

Packaging Media Lab ligger mitt i Bergvik Köpcenter med över åtta

miljoner besökare varje år. De utvalda respondenterna är konsumenter

som representerar varumärkesägarens definerade målgrupp. Dessa

rekryteras direkt till Packaging Media Lab bland Bergvik Köpcenters

besökare eller via telefon.

– Konsumenten fattar sina köpbeslut blixtsnabbt. Därför är

förpackningens säljande effekt avgörande för produktens framgångar på

marknaden. Form, utseende, information och funktion bestämmer vilken

produkt konsumenten väljer ur hyllan, säger Ulrika Eveermark.

Enligt undersökningar grundar sig fler än hälften – 60 procent – av

alla köpbeslut på upplevelsen av just förpackningen. Dessutom handlar

allt fler på impuls utan inköpslista. 80 procent av alla köpbeslut tas

numera direkt i butiken.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078