Wal-Marts budskap till 180 miljoner kunder:”Skippa engångskassen”
Nu har det hänt som många tillverkare av plast- och pappersbärkassar fruktat. Wal-Mart, som är världens största och mest tongivande dagligvarukedja och den i särklass största användaren av engångsbärkassar i världen, har beslutat att rekommendera sina drygt 180 miljoner kunder att använda specialtillverkade flergångskassar av tyg. Även IKEA uppmuntrar sina kunder att använda flergångskassar istället för engångskassar av miljöskäl.
återvunnen plast och bär texten ”Paper or Plastic? Neither” (vilket är
lite förvirrande, med tanke på att de innehåller en hel del PET) . De
kostar 1 dollar och ska nu marknadsföras i massiva kampanjer där valet
av flergångskasse betecknas som ett tecken på miljömedvetande.
Ännu förväntar sig ingen att Wal-Marts initiativ ska
bli ett direkt avgörande hot mot de vanliga bärkassarna av plast och
papper. Men kampanjen för flergångskassar har dragit igång en debatt
som innebär att handelns påslag på bärkassar börjat synas i sömmarna.
Det är ingen vacker bild som målas upp. Handlarna lägger inte sällan på
mer än 200 procent på inköpspriset, trots att de tvingar kunderna att
gå omkring med deras reklam…
I debatten höjs nu röster för att konsumenterna gott
kan fortsätta använda engångskassar – som ju ofta har sekundär
användning som hygienisk soppåse – men att de bör köpa kassarna själva.
I Sverige köps årligen bärkassar för över en miljard kronor. Enligt en
undersökning i tidningen Expressen för några månader sedan gick drygt
hälften av den summan in som ren vinst till handeln. Så om handeln
oroar sig för att bli av med en liten, men säker, mjölkko i form av
dyra bärkassar så beror det nog på att handeln själv mjölkat den för
hårt.IKEA
En annan oerhört viktig opinionsbildare är IKEA, som i USA tar 5 cent i
avgift för varje engångskasse, men skänker hela den summan till
skogsplantering. På ett halvår har förbrukningen av engångskassar
sjunkit till hälften och samma program i England resulterade i en
minskning med 95 procent! De stora gula eller blå
flergångskassarna av vävplast säljs som kompensation till halva priset
och för dem har förbrukningen tiodubblats!