Wal-Mart tar bort vattnet
Från och med maj 2008 ska Wal-Mart bara sälja koncentrerade versioner av flytande tvättmedel. Initiativet sägs innebära att minst 100 miljoner liter vatten plockas bort från distributionsledet och att förbrukningen av plast i förpackningarna minskar med nära 60 000 ton och kartongförbrukningen reduceras med 75 000 ton.Vatten finns det redan i tvättmaskinen! Wal-Mart konstaterar att förpackningsvolymerna kan minskas med minst hälften om det flytande tvättmedlet koncentreras – och hur är det med pulvertvättmedel egentligen?
spekuleras i om företagets initiativ kommer att leda till att alla
andra följer efter. Samtliga större tvättmedelsleverantörer ska
nämligen bygga om sina anläggningar för att producera ”vattenfria”
kvaliteter. Ett utbrett byte till koncentrerade produkter skulle kunna
betyda en minskning av förpackningsmaterialförbrukningen med en faktor
som påminner om effekterna av en rejäl lågkonjunktur.
Wal-Mart säljer drygt 100 miljoner förpackningar med flytande
tvättmedel om året och har för närvarande en marknadsandel på 25
procent. En mycket omfattande reklamkampanj på temat ”miljö och
färskvattenbesparing” ska förbereda övergången och öppna
konsumentintresset för flera koncentrerade produkter.