23948sdkhjf

Wal-Mart tar bort vattnet

Från och med maj 2008 ska Wal-Mart bara sälja koncentrerade versioner av flytande tvättmedel. Initiativet sägs innebära att minst 100 miljoner liter vatten plockas bort från distributionsledet och att förbrukningen av plast i förpackningarna minskar med nära 60 000 ton och kartongförbrukningen reduceras med 75 000 ton.Vatten finns det redan i tvättmaskinen! Wal-Mart konstaterar att förpackningsvolymerna kan minskas med minst hälften om det flytande tvättmedlet koncentreras – och hur är det med pulvertvättmedel egentligen?
Siffrorna gäller bara Wal-Marts egna butiker i USA , men redan

spekuleras i om företagets initiativ kommer att leda till att alla

andra följer efter. Samtliga större tvättmedelsleverantörer ska

nämligen bygga om sina anläggningar för att producera ”vattenfria”

kvaliteter. Ett utbrett byte till koncentrerade produkter skulle kunna

betyda en minskning av förpackningsmaterialförbrukningen med en faktor

som påminner om effekterna av en rejäl lågkonjunktur.

Wal-Mart säljer drygt 100 miljoner förpackningar med flytande

tvättmedel om året och har för närvarande en marknadsandel på 25

procent. En mycket omfattande reklamkampanj på temat ”miljö och

färskvattenbesparing” ska förbereda övergången och öppna

konsumentintresset för flera koncentrerade produkter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.783