KO stoppar för stor saltförpackning
Förpackningar kan bli för stora, i förhållande till innehållet. Det är Akzo Nobels förpackning för Jozo mineralsalt, menar Konsumentombudsmannen, KO. Med hänvisning till marknadsföringslagen förbjuds användandet av förpackningen som är fyllt till bara två tredjedelar med salt.
endast 68 procent, och enligt gällande marknadsföringslag får inte en
förpackning göras större än vad innehållet kräver. Skulle detta ske
måste det finnas en förklarande text på förpackningen.
De förpackningar som används för de två varianterna av Jozo-salt är
lika stora men innehåller olika mängd salt − 750 gram för det vanliga
saltet men endast 450 gram i förpackningen för mineralsalt. Det var
detta som fick KO att agera.
Förpackningarna måste nu, vid ett vite om 200 000 kronor, vara ändrade
senast den 1 mars kommande år. Akzo Nobel har också meddelat att man så
snart som möjligt kommer att göra detta genom att tydligt ange
fyllnadsgraden på förpackningarna.