23948sdkhjf

Ny nedbrytbar plastpåse

PUB blir första varuhus i Sverige med nedbrytbara plastkassar av vanlig polyeten. Plastkassarna levereras av BAS Brand Identity och tillverkare är svenska JD Stenqvist. Hemligheten är en svamp som äter olja.
Varuhuset PUB i Stockholm genomgår en totalrenovering och öppnar

successivt våning för våning för att stå helt klart till jul nästa år.

Första våningen i det omgjorda varuhuset, PUB.03, har i dagarna

slagit upp portarna och på våningsplanet verkar ett 20-tal företag.

Alla använder den bionedbrytbara plastpåsen för att bidra till en

bättre miljö.

- Hela nya PUB genomsyras av miljötänkande från golv till tak skulle

man kunna säga. Vi har valt material som har låg miljöpåverkan och

utrustning med låg energiförbrukning, säger Marie Wollbeck, på BAS

Brand Identity som är kreativt ansvarigt för PUB:s hela

konceptutveckling.

Hos BAS Brand Identity är det Björn Drawfarc som ansvarat för att

hitta ett miljövänligt emballage, en viktig del i konceptet, men det

har inte varit det lättaste, menar Björn Drawfarc.

- Intresset för att ta fram en bionedbrytbar plastpåse för PUB

var väldigt svagt hos alla stora leverantörer jag var i kontakt

med, förutom JD Stenqvist. Jag gjorde en brief och trodde till en

början att vi skulle landa med en påse av majs eller potatisstärkelse,

men detta är ännu bättre.

Den nya påsen som BAS Brand Identity genom introduktionen på PUB

lanserar på den svenska marknaden tillverkas i Spanien och är en helt

bionedbrytbar plastpåse. I plasten ”tillsätts” svampar som används vid

mindre oljeutsläpp. Svamparna äter helt enkelt upp påsen och det går

att styra påsens livslängd från tre månader enda

upp till tre år.

-Dagens LDP-påsar kan återvinnas, men bryts inte ned om de hamnar i

naturen. Coop tittar på majspåsar och andra funderar på

potatisstärkelse som material. Dessa påsar är nedbrytbara, men är

resurskrävande vid tillverkning, både vad avser el och vatten. Dessutom

används råvaror som man av etiska skäl kan tycka bör användas där de

bättre behövs, säger Björn Drawfarc.Miljövänliga emballage diskuteras i detaljhandeln, men är sannolikt

en fråga som kommer att flyttas upp på agendan i och med ökad vilja och

ökade krav på miljöhänsyn, menar Björn Drawfarc.

Intresserad av att veta mer gå in på: www.basbrandidentity.se se under News: Environment + Bas = PUB

Hos BAS kan man också titta på prover på den nya plastpåsen när nedbrytningen har startat.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062