23948sdkhjf

Ny nedbrytbar plastpåse

PUB blir första varuhus i Sverige med nedbrytbara plastkassar av vanlig polyeten. Plastkassarna levereras av BAS Brand Identity och tillverkare är svenska JD Stenqvist. Hemligheten är en svamp som äter olja.
Varuhuset PUB i Stockholm genomgår en totalrenovering och öppnar
successivt våning för våning för att stå helt klart till jul nästa år.
Första våningen i det omgjorda varuhuset, PUB.03, har i dagarna
slagit upp portarna och på våningsplanet verkar ett 20-tal företag.
Alla använder den bionedbrytbara plastpåsen för att bidra till en
bättre miljö.

- Hela nya PUB genomsyras av miljötänkande från golv till tak skulle
man kunna säga. Vi har valt material som har låg miljöpåverkan och
utrustning med låg energiförbrukning, säger Marie Wollbeck, på BAS
Brand Identity som är kreativt ansvarigt för PUB:s hela
konceptutveckling.

Hos BAS Brand Identity är det Björn Drawfarc som ansvarat för att
hitta ett miljövänligt emballage, en viktig del i konceptet, men det
har inte varit det lättaste, menar Björn Drawfarc.
- Intresset för att ta fram en bionedbrytbar plastpåse för PUB
var väldigt svagt hos alla stora leverantörer jag var i kontakt
med, förutom JD Stenqvist. Jag gjorde en brief och trodde till en
början att vi skulle landa med en påse av majs eller potatisstärkelse,
men detta är ännu bättre.

Den nya påsen som BAS Brand Identity genom introduktionen på PUB
lanserar på den svenska marknaden tillverkas i Spanien och är en helt
bionedbrytbar plastpåse. I plasten ”tillsätts” svampar som används vid
mindre oljeutsläpp. Svamparna äter helt enkelt upp påsen och det går
att styra påsens livslängd från tre månader enda
upp till tre år.
-Dagens LDP-påsar kan återvinnas, men bryts inte ned om de hamnar i
naturen. Coop tittar på majspåsar och andra funderar på
potatisstärkelse som material. Dessa påsar är nedbrytbara, men är
resurskrävande vid tillverkning, både vad avser el och vatten. Dessutom
används råvaror som man av etiska skäl kan tycka bör användas där de
bättre behövs, säger Björn Drawfarc.
Miljövänliga emballage diskuteras i detaljhandeln, men är sannolikt
en fråga som kommer att flyttas upp på agendan i och med ökad vilja och
ökade krav på miljöhänsyn, menar Björn Drawfarc.

Intresserad av att veta mer gå in på: www.basbrandidentity.se se under News: Environment + Bas = PUB
Hos BAS kan man också titta på prover på den nya plastpåsen när nedbrytningen har startat.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094