Stora Enso omorganiserar
Stora Enso omorganiserar från fyra divisioner till åtta affärsområden för bättre lönsamhet på sikt. Bland nya affärsområden är Consumer Board för vätskekartong och Industrial Packaging för wellpappförpackningar. Affärsområdeschef för Consumer Board blir svensken Mats Nordlander och för Industrial Packaging, Veli-Jussi Potka. Mats Nordlander, 46, blir Executive Vice President för Consumer Board, Merchants och Market Services. Mats Nordlander började i Stora Enso-koncernen 1994 och kommer närmast från en post som President för Papyrus AB.
Packaging. Veli-Jussi Potka anställdes i Enso-Gutzeit 1983 och var
tidigare Senio Vice President för affärsområdet Industriförpackningar.
Stora Enso omorganiserar sin verksamhet från de nuvarande fyra
divisionerna till att omfatta åtta separata affärsområden: Fine Paper,
Merchants, Consumer Board, Industrial Packaging, Magazine Paper,
Newsprint, North America samt Wood Products.
- Huvudsyftet med omorganisationen är att ge ledningen för de olika
affärsområdena med sina team tydligt ansvar för att förbättra de
finansiella resultaten, att ta bort ledningsnivåer och att snabba upp
beslutsfattandet, säger Stora Ensos CEO Jouko Karvinen.
Att notera har verksamheten i Nordamerika samlats i ett affärsområde.
- Med hjälp av de här organisationsändringarna försöker vi att
förbättra de nordamerikanska verksamheternas utveckling genom att
omorganisera dem till en separat enhet med fullständigt ansvar för
sina egna resultat som rapporteras direkt till mig, säger Jouko Karvinen.
Den nya organisationsstrukturen träder i kraft med omedelbar verkan och den verkställande ledningen omfattar nu tio personer.
– Det gläder mig att kunna ta med flera erfarna chefer i Stora Enso i
det verkställande ledningsteamet (Group Executive Team, GET). Som
team har vi som mål att göra företaget starkare och att förbättra
lönsamheten. Det nya verkställande ledningsteamet har en bra balans
mellan expertis inom massa, papper och kartong, kombinerad med
erfarenhet från utanför industrin i form av Hannu Ryöppönen och mig
själv.
– Vi måste snabba på beslutsprocesser och implementeringen av
våra kostnadsbesparningsprogram, samtidigt som vi fortsätter att
tillhandahålla förstklassig kundservice. Det är detta jag behöver av
det nya teamet, och av alla team i deras omgivning, säger CEO Jouko
Karvinen.