23948sdkhjf

Virtuell butik för säljande förpackning

Det svenska marknadsunderökningsföretaget Nordic Market Research erbjuder sedan några år en egenutvecklad virtuell butik där företag som Arla och Coca-Cola kan experimentera med design, pris och placering.
Nu ska verksamheten knoppas av i ett eget bolag som samtidigt tar in 15

miljoner kronor i riskkapital från Rite Internet Ventures i Stockholm,

uppger tidningen Ny Teknik.??

- Vi gör nu en större satsning på att expandera i Norden och Europa,

säger Anders Örbom, vd för det nya bolaget Simstore

International.??Simstore360, som produkten heter, används av 30

livsmedelsföretag som kan spara tid och pengar på att låta testpersoner

handla virtuellt istället för i verkliga butiker där hyllorna

förändrats.

Detta ska ge svar på vad som händer med försäljningen om en produkt får

ny förpackning, hamnar längre upp i butikshyllan eller ändrar pris.

Mellan 500 och 1500 personer brukar ingå i ett test. Eftersom det är

webbaserat kan de befinna sig var som helst i världen.??Enligt Anders

Örbom ökar intresset för virtuella testmiljöer och Simstore har

konkurrenter bland annat i Kanada, Tyskland och Frankrike.

I Sverige finns sedan drygt ett år ytterligare en anläggning med

liknande inriktning - Packaging Media Lab vid Bergvik köpcenter utanför

Karlstad, som har utvecklats inom ramen för nätverket The Packaging

Arena.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078