Virtuell butik för säljande förpackning
Det svenska marknadsunderökningsföretaget Nordic Market Research erbjuder sedan några år en egenutvecklad virtuell butik där företag som Arla och Coca-Cola kan experimentera med design, pris och placering.
miljoner kronor i riskkapital från Rite Internet Ventures i Stockholm,
uppger tidningen Ny Teknik.??
− Vi gör nu en större satsning på att expandera i Norden och Europa,
säger Anders Örbom, vd för det nya bolaget Simstore
International.??Simstore360, som produkten heter, används av 30
livsmedelsföretag som kan spara tid och pengar på att låta testpersoner
handla virtuellt istället för i verkliga butiker där hyllorna
förändrats.
Detta ska ge svar på vad som händer med försäljningen om en produkt får
ny förpackning, hamnar längre upp i butikshyllan eller ändrar pris.
Mellan 500 och 1500 personer brukar ingå i ett test. Eftersom det är
webbaserat kan de befinna sig var som helst i världen.??Enligt Anders
Örbom ökar intresset för virtuella testmiljöer och Simstore har
konkurrenter bland annat i Kanada, Tyskland och Frankrike.
I Sverige finns sedan drygt ett år ytterligare en anläggning med
liknande inriktning − Packaging Media Lab vid Bergvik köpcenter utanför
Karlstad, som har utvecklats inom ramen för nätverket The Packaging
Arena.