Bong omvärderar årsresultat
Kuverttillverkaren Bong Ljungdahl justerar nu ned sin bedömning för helårsresultatet 2007. De har tidigare aviserat att resultatet före skatt skulle överträffa resultatet för 2006, en bedömning som företaget nu tar tillbaka.
omvärderingen tror företaget på ett klart positivt resultat, och att
andra halvåret kommer att bli betydligt starkare jämfört med första
halvåret.
Bong har aviserat prishöjningar på samtliga marknader
under det andra kvartalet, som väntas få ett successivt genomslag under
det andra halvåret. Tyskland är den största utmaningen på grund av hård
konkurrens.– Vi märkte de höjda papperspriserna i hela
koncernen redan under det första kvartalet och började höja
kuvertpriserna. Men i Tyskland har vi en tuffare konkurrenssituation
och där var det omöjligt att få ut de högre priserna före slutet av det
andra kvartalet. Därför blev marginalerna betydligt sämre, säger Anders
Davidsson, Bong Ljungdahls VD, till nyhetsbyrån Direkt.Han tror att konkurrensen kommer att fortsätta vara tuff.– Tyskland är vår största utmaning, men vi kommer att fortsätta tjäna pengar där, säger han.För
ett år sedan påbörjades processen att slå ihop två fabriker i Tyskland.
Produktiviteten i verksamheten blir bättre, men det har dragit ut på
tiden, menar Davidsson.Företagets ledning i England har suttit i många år, och ska nu bytas ut.– Vi tror att tillsättningen av en försäljningsdirektör kommer att ge ett bättre resultat, säger Anders Davidsson.I
Polen stänger bolaget sin fabrik i Warszawa och går i stället in i ett
samriskbolag tillsammans med det polska kuverttryckeriet Liston.