Detaljhandlare fast i ”etikett-träsket”
En tredjedel av detaljisterna riskerar att förlora i konkurrenskraft på grund av tidskrävande, omoderna och dyra etiketteringssystem. Det konstaterar Zebra i en undersökning bland 78 större detaljhandlare i Storbritannien.
ändrar sina priser dagligen eller veckovis. 84 procent har ingen
teknologi för att effektivisera tiden de spenderar med förändring och
rättning av butikspriser.
Zebras undersökning gjordes i syfte att ursklija hur handeln
hanterade etiketter och prismärkning i butikerna, och den visade att
majoriteten inte ägnade sig åt service, utan fokuserade på ineffektiv,
tidskrävande administration.
– Marknaden för detaljister är under starkt konkurrenstryck. Tillväxten
inom e-handel och nyliga räntehöjningar har tvingat detaljhandlarna
till skärpning för att kunna behålla sina kunder, berättar Elisabet Ek
på Zebra Technologies. I denna konkurrensutsatta miljö, har butiker
helt enkelt inte råd med att förbise tidsbesparande teknologi som finns
tillgänglig för dem.
En tredjedel av de tillfrågade detaljisterna använde fortfarande
handskrivna etiketter i sina butiker. Detta lämnar utrymme för fel då
det medför manuell inmatning av information i butikens kassor i stället
för att skanna in en utskriven streckkod, och leder dessutom till
mindre tid att koncentrera sig på kunderna.
– Att använda sig av handskrivna etiketter är tidskrävande och
utdaterat, fortsätter Elisabet Ek. Nytänkande butikskedjor utnyttjar
mobila printerlösningar för att följa och etikettera leveranser från
lager till butiksgolvet, vilket innebär att personalen kan arbeta
effektivare och få mer tid till att serva sina kunder. Butiker som har
kvar manuell etiketthantering riskerar att förlora värdefulla kunder i
en konkurrensutsatt marknad.