Lådviner smakligare för miljön
Lådviner, bag-in-box, orsakar generellt sett lägre utsläpp av koldioxid jämfört med flaskviner under transporten till Sverige. Närproducerade viner är inte alltid bäst ur koldioxidsynpunkt. Det visar en färsk SIK-studie, rapporterar tidningen Teknik & Forskning från SP.Miljövänlig förpackning, enligt SIK.
säger ingenting om hur stora koldioxidutsläpp det gett upphov till
under transporten till Sverige. Det ville vinimportfirman Giertz veta
mer om. Deras viner svarar för en knapp tredjedel av Systembolagets
ekologiska vinförsäljning. Företaget vände sig till SIK för att få
hjälp att ta reda på hur mycket koldioxidutsläpp som uppstår i samband
med deras import av vin. - Beräkningarna visar att närproducerade viner inte alltid är bäst ur klimatsynpunkt, säger Anna Flysjö, miljökonsult på SIK. Lättare fylla maximaltHon
poängterar att det inte bara avståndet som är av betydelse. Även hur
varor transporteras samt hur mycket som transporteras är viktigt att ta
hänsyn till.-
Båttransporter är effektivare än lastbilstransporter och ger lägre
koldioxidutsläpp per transporterad mängd. Att transportera
bag-in-box-viner istället för flaskviner ger också lägre utsläpp
eftersom boxarna väger mindre än glasflaskorna och formen gör att det
är enklare att fylla fordonen.Båttransporter effektivareDe
långa båttransporterna från Sydamerika och Sydafrika kan till exempel
ge mindre koldioxidutsläpp, räknat per liter vin, än lastbil från
Frankrike. Koldioxidutsläppen från vin som transporteras med båt från
Sydafrika till Sverige beräknas till 140 gram per liter medan vin från
Sydfrankrike transporterat i lastbil ger utsläpp på drygt 200 gram per
liter. - Sedan är det naturligtvis också viktigt att ta hänsyn
till hur vinet produceras. Men ser man enbart till transporterna är det
bättre att transportera lådvin på ett effektivt sett, till exempel med
båt eller tåg, säger Anna Flysjö.Foto: Staffan LjungAnna Flysjö, miljökonsult på SIK, har studerat vilka klimatpåverkande utsläpp vinimport ger upphov till.