Livsmedelsjättar ska minska förpackningsavfallet
En rad större livsmedelsföretag på den brittiska marknaden har enats om att minska sitt avfall från förpackningar och matvaror. Britvic, Cadbury Schweppes, Coca-Cola, Dairy Crest, Duchy, Masterfoods, McBride, Nestlé och Premier Foods är de tunga namn som undertecknat en överenskommelse med det nationella programmet Wrap.
som bildades 2005 och har som mål att, på frivillig grund, få företag
att bidra till att avfallsmängderna minskas. Detta hoppas man ska bidra
till att Storbritannien uppnår de mål som satts upp av EU när det
gäller reduktionen av förpackningsrelaterat avfall.
För att mäta i vilken omfattning som överenskommelsen följs ska Wrap utveckla en ny mätmetod
De nämnda livsmedelsföretagen har åtagit sig att senast 2008
tillsammans stoppa den ökande mängden avfall, och att minska mängden
till år 2010.
Redan tidigare har Heinz, Northern Foods, Unilever och landets 13 största livsmedelskedjor anslutit sig till Wrap-programmet.
Enbart i Storbritannien blir 6,7 miljoner ton förpackningar och livsmedel avfall varje år.