23948sdkhjf

Brittisk stororder på gång för Micvac

De innovativa förpackningarna för snabbmat från Micvac har fallit ett av de större brittiska livsmedelsföretagen i smaken. Samtidigt är produktionslinjer på gång i de nordiska grannländerna. − Det här kan bli hur stort som helst, säger Micvacs VD Philip Nordell.
Det är ett av de större brittiska livsmedelsföretagen − vilket vill man
inom Micvac ännu inte avslöja − som vill satsa på förpackningarna med
gourmeträtter tillagade av färska råvaror som pastöriseras och tillagas
i mikrovågsugn. Finessen med Micvac-lösningen är den ventilerande
etikett som används och gör tillagning och återuppvärmning möjlig.

I Storbritannien lagas snabbmat normalt tre gånger, mot den enda gång
som behövs för Micvac-rätterna. Metoden ger lång hållbarhet i kylen,
smak och näringsvärden bevaras, och produktionskostnaden är lägre än
för konventionella lösningar, hävdar Micvac.

Med tanke på att brittisk snabbmat svarar för närmare halva den
europeiska marknaden är det en jättelik marknad som öppnar sig för
Göteborgsföretagets snabbmatsförpackningar. Konsumenttester har
genomförts med positiva resultat, och närmast ska recept tas fram för
den brittiska marknaden.

Det går bra för Micvac, som ägs av grundaren Joel Haamer,
Industrifonden och K-Svets Venture; omsättningen var under fjolåret 12,
miljoner och var redan efter årets fem första månader uppe i närmare 20
mkr.

På senare tid har man bland annat tecknat avtal om produktionslinjer
med kunder i såväl Finland och Danmark som i Norge, där
Rieber&Sön-ägda Toro redan är en storkund.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062