Även Karstadt satsar på RFID
En efter en tar de stora detaljhandelskedjorna till sig RFID-tekniken. Senast i raden är tyska Karstadt, som under ett halvårslångt pilotprojekt ska använda taggar på 50 000 varor i sitt sortiment.
20 000 par jeans och andra sportprodukter, i ett senare skede ska
ytterligare 30 000 produkter får taggar med unika ID-nummer, så kallade
EPC-koder.
− Nu när UHF Gen 2 finns på marknaden har vi en teknik som vi kan
använda. Vi behöver hundraprocentig lässäkerhet och bulkavläsningar är
mycket viktiga för oss, så det var värt att vänta, säger Rainer Jilke,
Karstadts projektledare till RFiD Journal.
Karstadt har valt att samarbeta med amerikanska ADT kring
säkerhetslösningar och valet av utrustning, och med österrikiska RF-IT
Solutions kring mjukvaran. I projektet ska RFID användas i tre separata
processer: Registrering av varor som anländer till butiken, inventering
samt lokalisering av gods med målet att förenkla förnyad prissättning.
Faller projketet väl ut kan det bli aktuellt att utöka användandet av
RFID-teknik inom Karstadt, som har 36 000 anställda vid sina varuhus
och under fjolåret noterades för en försäljning på närmare 5 miljarder
euro.