23948sdkhjf

Asiater kan ”Tag it easy"

En av världens största detaljhandelskedjor, Metro Group, och Checkpoint Systems startar ett pilotprojekt för att förbättra asiatiska leverantörers logistikprocesser med hjälp av RFID (Radio Frequency Identification). I projektet, kallat ”Tag It Easy”, kan leverantörerna genom Checkpoints globala källskyddsmärkningsservice CheckNet förse alla produkter som levereras från Hong Kong till Tyskland med RFID-etiketter. Projektet startas i dag, den 23 maj, med en demonstration för 30 nyckelleverantörer i HongKong Science & Technology Park.
De flesta av Metro Groups leverantörer i Asien har begränsade tekniska

resurser, och behöver därför hjälp med att printa RFID-etiketter till

sina exportvaror. Genom partnerskapet mellan Metro Group och Checkpoint

skapas en plattform där dessa leverantörer kan beställa och få färdiga

etiketter lokalt från Checkpoints CheckNet-enheter. RFID-etiketter

kommer att användas till alla sorters konsumentvaror, från leksaker

till kontorsmaterial och kläder.

Genom pilotprojektet hoppas Metro Group optimera effektiviteten och

genomlysningen av de internationella godsflödena. Tillgång till säkrare

data i realtid kommer att ge handlarna bättre kontroll över sina

internationella logistikkedjor, vilket leder till lägre driftskostnader

och mindre risk för att varor tar slut på lagret. Projektet ska i

första hand pågå i tre månader, och därefter avser METRO Group att

sprida konceptet till fler asiatiska leverantörer.

RFID-etiketterna som tillhandahålls av Checkpoint innehåller bland

annat en så kallad Serial Shipping Container Code (SSCC), med detaljer

om innehållet i varje container som skeppas iväg. Avläsning sker flera

gånger under transporten och genererar elektroniska leveransbesked till

Metro Group. Denna procedur är till fördel även för leverantören, som

får ett detaljerat bevis på vad som skickats.

– Metro har alltid tagit till sig ny teknologi snabbt, och under senare

år har de byggt upp en av världens effektivaste globala

försörjningskedjor, säger Checkpoint Systems sverigechef Louise Alplin.

Genom att välja att använda RFID och vår CheckNet-service tar de

ytterligare ett stort steg framåt mot mer exakt produktionslogistik.

Stöldmärkning av produkter redan hos tillverkaren leder också i

förlängningen till ökad kundtillfredsställelse, eftersom det innebär

att butikspersonal kan avsätta mera tid åt att assistera kunderna och

skapa en trevlig atmosfär i butiken.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063