23948sdkhjf

Asiater kan ”Tag it easy"

En av världens största detaljhandelskedjor, Metro Group, och Checkpoint Systems startar ett pilotprojekt för att förbättra asiatiska leverantörers logistikprocesser med hjälp av RFID (Radio Frequency Identification). I projektet, kallat ”Tag It Easy”, kan leverantörerna genom Checkpoints globala källskyddsmärkningsservice CheckNet förse alla produkter som levereras från Hong Kong till Tyskland med RFID-etiketter. Projektet startas i dag, den 23 maj, med en demonstration för 30 nyckelleverantörer i HongKong Science & Technology Park.
De flesta av Metro Groups leverantörer i Asien har begränsade tekniska
resurser, och behöver därför hjälp med att printa RFID-etiketter till
sina exportvaror. Genom partnerskapet mellan Metro Group och Checkpoint
skapas en plattform där dessa leverantörer kan beställa och få färdiga
etiketter lokalt från Checkpoints CheckNet-enheter. RFID-etiketter
kommer att användas till alla sorters konsumentvaror, från leksaker
till kontorsmaterial och kläder.

Genom pilotprojektet hoppas Metro Group optimera effektiviteten och
genomlysningen av de internationella godsflödena. Tillgång till säkrare
data i realtid kommer att ge handlarna bättre kontroll över sina
internationella logistikkedjor, vilket leder till lägre driftskostnader
och mindre risk för att varor tar slut på lagret. Projektet ska i
första hand pågå i tre månader, och därefter avser METRO Group att
sprida konceptet till fler asiatiska leverantörer.

RFID-etiketterna som tillhandahålls av Checkpoint innehåller bland
annat en så kallad Serial Shipping Container Code (SSCC), med detaljer
om innehållet i varje container som skeppas iväg. Avläsning sker flera
gånger under transporten och genererar elektroniska leveransbesked till
Metro Group. Denna procedur är till fördel även för leverantören, som
får ett detaljerat bevis på vad som skickats.

– Metro har alltid tagit till sig ny teknologi snabbt, och under senare
år har de byggt upp en av världens effektivaste globala
försörjningskedjor, säger Checkpoint Systems sverigechef Louise Alplin.
Genom att välja att använda RFID och vår CheckNet-service tar de
ytterligare ett stort steg framåt mot mer exakt produktionslogistik.
Stöldmärkning av produkter redan hos tillverkaren leder också i
förlängningen till ökad kundtillfredsställelse, eftersom det innebär
att butikspersonal kan avsätta mera tid åt att assistera kunderna och
skapa en trevlig atmosfär i butiken.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079