Designtävling växer
Hur ser våra förpackningar ut om tio år? Vilka konsumtionsmönster har vi och vad kännetecknar en säljande förpackning? De frågorna ställer Korsnäs till unga designstudenter i förpackningstävlingen PIDA. Tävlingen arrangeras för tredje året i rad och har vuxit så att den nu genomförs i tre länder: i Sverige, Tyskland och Frankrike.
med designåret 2005. Tävlingen, som vände sig till unga blivande
formgivare, rönte stor uppmärksamhet och de 15 finalbidragen ställdes
b.la. ut på Kulturhuset i Stockholm.
Två år senare har PIDA vuxit i både omfattning och betydelse så att den i dag omfattar tre länder.
– Även om PIDA är en tävling med en jury som delar ut förstapris, så
har den ändå många vinnare, säger Annica Alexanderson från Korsnäs i
Frövi. Studenterna får visa upp sin kreativitet för en större publik
och kan samtidigt profilera sig inför framtida arbetsgivare. Vi på
Korsnäs och våra kunder får ta del av studenternas nytänkande. PIDA
föder nya idéer och nya kontakter.
Årets tema är framtidens förpackningar. Studenterna ska välja en
lyxbetonad produkt inom segmenten skönhetsvård, lyxdrycker, konfektyr,
mode, media eller hälsokost och därefter ge den en förpackning som
skulle kunna höra hemma år 2017. Materialvalet ska vara Korsnäs nya
produkt Frövi White.
Vinnaren i den tyska Pida-tävlingen. DVD Spongebox. Ett exempel på en förpackning som säljer innehållet.
Sverigefinalen – ett stort förpackningsevent
– Eftersom PIDA i Frankrike genomförs i staden Reims, mitt i
champagnedistriktet, så gissar vi att många av de franska studenterna
kommer att rikta in sig på segmentet lyxdrycker, säger Annica
Alexanderson. Det ska bli väldigt spännande att se hur studenterna i
tre olika länderna tolkar tävlingsuppgiften.
– Bland de inkomna anmälningarna i Sverige, har vi utsett 20 grupper
som går vidare i tävlingen, säger Annica Alexanderson. Dessa grupper
har varit i Frövi på studiebesök för att bekanta sig med Korsnäs och
vår kartong. Nästa steg är att studenterna kommer hit till vårt
förpackningslaboratorium under en dag, för att tillverka sina
förpackningar med stöd av vår specialistkompetens.
Finalen går av stapeln i samband med PIDA-dagen den 31 maj 2007 i Frövi
då både studenter, lärare, varumärkesägare, förpackningsdesigners,
konverterare, förpacknigspress och andra profiler ur
förpackningsbranschen kommer att vara på plats. Dit hör bl.a. Jens
Nordfält, doktorand i konsumentbeteende vid Handelshögskolan, Dan
Mangell, VD för Pond AB, Bo wallteg, chefredaktör nordemballage och Marcus Petersson, chefredaktör Packmarknaden.