Wal-Mart går vidare med RFID-satsning
Bättre lagerhållning och snabbare inventering och kortare leveranstider. Det är fördelar som Wal-Mart noterat sedan man i stor skala satsade på RFID. Nu tar man ytterligare ett steg, och före årets slut ska ytterligare 400 varuhus och butiker få tillgång till tekniken.
Journal, som världens största detaljhandelskedja, genom CIO Rollin
Ford, aviserade en fortsatt satsning på spårbarhet och märkning med
RFID-taggar.
Ford berättade att RFID även används för registrering av varor och
lastbärare inom dotterbolaget Sam´s Club, och att detta har lett till
ökad exakthet och kortare väntetider.
- Dagligen handlar över 24 miljoner personer i våra varuhus. Om 100 000
extra turer kan undvikas genom att vi har varor på lagret, kommer det
att bespara kunderna 22,8 miljoner dollar om året i bensinbesparing,
konstaterade Rollin Ford, som tillade att detta i sin tur minskar
utsläppen av växthusgaser.