23948sdkhjf

Pantad idé ökade omsättningen med 25 procent

ICA Supermarket på Väddö investerade i en ny pantautomat och fräschade upp sin pantstation. Samtidigt gick erbjöd man kunderna att handla för det dubbla pantbeloppet. De som pantade för 100 kronor fick alltså varor för 200 kronor. Dagen efter annonsen var införd hade omsättningen i butiken ökat med 25 procent.
– Det var långt bättre än jag
hade räknat med. Dessutom lockade erbjudandet helt nya kunder till
butiken, säger handlaren Mats Ryderborn.
Mats är övertygad om att en välskött pantstation drar kunder till
butiken och satsar därför på att hålla sin pantstation i toppskick.
Sammanlagt har han fyra pantautomater och för att kunderna ska kunna
tvätta händerna efter pantningen, är pantstationen försedd med ett
handfat.
– Just den här dagen hade vi
gjort det lilla extra. Vi pyntade pantstationen med blommor och ställde
fram handkräm. Dessutom fick alla pantare en praktisk pantkasse. En
fräsch pantstation uppmuntrar kunderna som är så duktiga på att panta.
Dessutom är en välskött pantstation en riktig kundmagnet, säger Mats.

Handlarna viktig länk i pantsystemet
Under förra året genomförde Returpack en undersökning bland ett antal
handlare runt om i landet. Den visade att de flesta tycker att deras
pantstation bidrar till att dra kunder till butiken.

– Handlarna är en mycket
viktig länk för att det svenska pantsystemet ska fungera. Därför är det
jättekul att se hur Ica-butiken på Väddö till och med använt sin
pantstation i marknadsföringen. Ännu roligare är förstås att resultatet
blev så lyckat, konstaterar Katarina Lundell, marknadschef på AB
Svenska Returpack.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063