23948sdkhjf

Kartongfodralet JakeBox lanserat med musikalisk draghjälp

Lanseringen av det allra senaste i fråga om kartongbaserade CD-fordral, JakeBox, gjordes med draghjälp från popgruppen The Ark. Strands Grafiska i Malmö gläds över den färska vinsten i den svenska uttagningen till Melodifestivalen, men sätter sitt största hopp för framtiden till PR-verksamhet där man tror att det finns en blomstrande marknad för den finurliga CD-förpackningen.
− Det är inte bara till musikvärlden vi vänder oss, utan vi tror mycket
på PR till företag i samband med olika lanseringar där man vill göra
eleganta presentationer, säger Bengt Strand på Strands Grafiska AB i
Malmö till Packnet.

Bengt Strand berättar att man redan har producerat fodral med avancerat
tryck till så vitt skilda ändamål som lanseringen av den svenska
supersportbilen Koenigsegg respektive den svenska regeringens
budgetproposition.

När produktionen inleddes av det kartongbaserade CD-fodralet JakeBox på
torsdagen fanns de sex medlemmarna i popgruppen The Ark på plats. Deras
album ”Prayer for the Weekend” är det första som släpps på en JakeBox.

− Helt klart en förpackning som i sig är lika mycket värd som skivan,
sa gruppens frontfigur Ola Salo lite skämtsamt inför invigningen av den
specialkonstruerade maskin som tillverkar fodralet med dess kluriga
vikningar.

Kartong på 300 gram till omslaget, 180 gram till gripklon inuti

Maskinen är utvecklad vid HJ Mekaniska i Eslöv, och den viker vad som
närmast liknar en gripklo, som håller fast och vid öppnandet skjuter ut
skivan, och utför sammanfogningen med omslaget.

Maskinen i fråga, som ska följas av flera, döptes i samband med
invigningen till ”Makebox”. JakeBox och maskinen är skyddade av flera
patent, och framtida produktion kommer att ske på licens i den
maskintyp som utvecklats.

− Vi ser USA, Europa och inte minst Japan som kommande marknader. För
japanerna är det här med vikt kartong naturligt, genom origamin, man
uppskattar fina detaljer och marknaden där är ju stor, säger Peter
Wergens., säljare från JakeBox AB.

Jakob Skarin, JakeBox huvudägare, säger att han i fråga om musik ser
produkten som ett alternativ till de välkända men mindre
användarvänliga plastfodralen − något som kan få musikköparna att i
nedladdningstider fortsätta köpa musik eller film i CD- eller
DVD-formatet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062