23948sdkhjf

SCA förvärvar Procter & Gambles europeiska mjukpappersverksamhet

SCA har träffat avtal om att förvärva hela Procter & Gambles europeiska mjukpappersverksamhet. Affären ger SCA tillgång till flera starka och välkända varumärken och är ett viktigt steg för att förbättra lönsamheten inom SCAs europeiska verksamhet för konsumentmjukpapper.
SCA köper varumärket Tempo, marknadsledande inom näsdukar i Västeuropa
och i Hong Kong. Dessutom får SCA exklusiv licens i Europa att använda
de välkända varumärkena Bounty och Charmin, hushållspapper respektive
toalettpapper.

Procter & Gambles fem anläggningar är inkluderade i förvärvet.
Anläggningarna är belägna i Manchester i England, Witzenhausen och
Neuss i Tyskland, Orléans i Frankrike och Lucca i Italien. Verksamheten
har cirka 1 100 anställda.

Köpeskillingen är 512 MEUR och erläggs kontant. Årlig nettoförsäljning
uppgår till i det närmaste 500 MEUR. EBITDA-marginalen är i nivå med
SCAs totala mjukpappersverksamhet. Synergierna förväntas bli betydande.
Förvärvet ger också SCA
möjlighet att ytterligare optimera distribution och logistik för sina
kunder inom handeln.

SCA har för avsikt att stärka sitt erbjudande av
varumärkesprodukter och de kvalitetsinriktade delarna av handelns egna
märkesvaror samt att avsevärt stärka produktutveckling baserad på
insikt om konsumenters behov.

– Vi vet att konsumenter över hela Europa har stort engagemang för
mjukpappersprodukter. Många konsumenter har högre krav än vad marknaden
idag tillgodoser. Förvärvet hjälper oss att ta viktiga steg mot
förbättrat kunderbjudande och därmed lönsamhet i vår europeiska
verksamhet för konsumentmjukpapper”, säger Jan Åström, VD och
koncernchef i SCA.

SCAs europeiska mjukpappersverksamhet för konsumenter har, i likhet med
övriga aktörers, varit under press de senaste åren. Förenklingen av
produktutbudet i handeln, genom fokuseringen på egna märkesvaror, har
lett till ökad press och snabba leverantörsbyten från handelns sida.

– Samtidigt har vi haft kraftigt ökade energi- och råvarukostnader. Få
aktörer har i denna miljö satsat på innovation och produktutveckling.
Resultatet har blivit att hela marknaden har underpresterat i
lönsamhet, säger Jan Åström och framhåller att förvärvet är
betydelsefullt för att bryta denna trend.

Förvärvet, som är en s.k. inkråmsaffär, förutsätter godkännande från berörda myndigheter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063