Rexam aviserar prishöjningar
Rexam har aviserat att man, som en följd av ökande initialkostnader, kommer att höja priserna på sina produkter under året. Men man kommer samtidigt att utöka sitt nuvarande sortiment, och en fortsatt tillväxt väntas inom dryckesburkar och en ökad förtjänst inom sektorn plastemballage.
förra veckan som koncernchefen Rolf Börjesson konstaterade att
prishöjningar inte går att undvika. Det är i första hand kostnaderna
för aluminiumråvara och energi som har skjutit i höjden. De
nedskärningar av kostnader, på totalt 32 miljoner pund, som genomförts
har inte räckt till för att kompensera denna kostnadsökning.
Rexam kan annars rapportera en positiv utveckling, med hela 17 procent
i ökad försäljning under 2006. Denna framgång har i första hand sitt
ursprung i ökade marknadsandelar i USA och organisk tillväxt inom
segmentet dryckesburkar.
Koncernen genomförde under fjolåret en rad nyetableringar och förvärv
av verksamheter på olika håll i världen, och enligt Börjesson kommer
även 2007 att bjuda på investeringar i fabriker, utrustning och
management för att stimulera tillväxten.