Ramlösa och Vichy Nouveau går ihop
Ramlösa och Vichy Nouveau slås ihop. I samband med Ramlösas 300-årsjubileum storsatsar Carlsberg på den svenska vattenmarknaden och investerar 55 miljoner kronor i Ramlösa. Förra året ökade Ramlösas smaksatta vatten med 52 procent. - Ramlösa kommer att vara en av de största dryckerna i Norden inom 5 år, säger Stig Sunde, vd för Carlsberg Sverige.
Sammanslagningen är ett led i storsatsningen på vatten. Vichy Nouveau behåller
sina smaker men görs nu på Ramlösas vatten.
Vichy Nouveau blir ett
subvarumärke under Ramlösa. Det kan liknas vid bilar där till exempel Volvo har
S40, S60 och XC90. Produktionen av Vichy Nouveau flyttas från Falkenberg till
Ramlösa.
– I år ska vi bli störst på den svenska vattenmarknaden och
nästa år ska vi vara dubbelt så stora som nummer två. Därför ser vi till att
samla all specialistkompetens på ett och samma ställe, i Ramlösa. I Ramlösa
finns ett av Sveriges och finaste vatten, säger Kaise-Marie Delden, produktchef
för Ramlösa.
Marknaden för vatten ökar kraftigt, 15,6 % under 2006, medan
läsk och öl ökar marginellt. Vinnare alla kategorier är det smaksatta kolsyrade
vattnet, som ökade 23 procent under förra året, uppger Svensk Dryckesstatistik.
– Nu läggs allt fokus på vatten i Ramlösa och vi investerar
bland annat i en ny källa och en ny tappningslinje för att effektivisera
produktionen. Den kapacitet som frigörs i Falkenberg kommer att behövas för produktion av
öl och läsk, framförallt sockerfri läsk som växer stort, säger Kaise-Marie
Delden.
Vatten och då framförallt smaksatt vatten är en stigande trend bland svenska
konsumenter. Konsumtionen av dryck håller på att förändras. I dag vill 60
procent av konsumenterna göra hälsosamma val.