E-handeln tar andelar
Kunderna handlar allt mer över internet. Under hösten och vintern ökade svenska e-handelsföretag sin försäljning med 36 procent. En orsak till den starka utvecklingen mellan september och december är troligen julhandeln som i år satte rekord över nätet
sannolikt av att konsumenterna på allvar börjat handla julklappar på
Internet, säger Malin Blank, detaljhandelsanalytiker vid Hui.
Den genomsnittliga ökningen på helåret var 32 procent. E-handelns
omsättning uppgick under helåret 2006 till 11,8 miljarder kronor. Det
motsvarar en andel om cirka 2,5 procent av den totala detaljhandeln som
uppgick till ungefär 471 miljarder kronor år 2006. Det framgår av
E-barometern från Handelns Utredningsinstitut, Hui.
– Årets starka utveckling tyder dessutom på att e-handeln fortsätter
att ta andelar av den traditionella detaljhandeln. Ännu är e-handelns
andel kanske inte så stor på total nivå, Den är desto mer betydelsefull
i branscher som säljer böcker, skivor och elektronik, säger Malin
Blank.