Satsningen innebär att företaget köper en ny wellmaskin, kascheringsmaskin och stansmaskin. I summan ingår också medel för arbetsflödessystem.Den nya produktionen kommer att förläggas till den lokal som tidigare tillhört Ljungdahls och på senare år har tjänat som lagerlokal. Orsaken till investeringen är en mycket stark efterfrågan.- Vi växer så det knakar eftersom alla vill ha tryck på sina förpackningar i dag, säger Carl-Oscar Carlsson, ansvarig för affärsområdet LithoPac, prepress- och tryckverksamheten i Nybro.- Bara de senaste tre åren har produktionen ökat med tio procent om året. Med den ökade kapaciteten visar vi samtidigt våra kunder att vi har förmåga att klara en fortsatt tillväxt.En stark efterfrågan är emellertid ingen ny företeelse för Nybro-fabriken: sedan 1993 har tillverkningen ökat från 6 miljoner kvadratmeter offsettryckt wellpapp till 14 miljoner kvadratmeter.Bland de största kunderna finns Orrefors-Kosta Boda och Vin & Sprit (Absolut-förpackningar). Företaget är också en dominerande tillverkare av bag-in-box för vin.Smurfit Kappa har totalt 240 anställda i Nybro, wellpappfabriken inräknad.