Service får stryka på foten?
Minskad kringservice kan bli ett sätt för kartongproducenterna att möta den starka prispressen och fortsatt ökande råvaru- och energikostnaderna. Det säger Juha Yrjönen, Senior Vice President Sales, vid M-real.
Tecknen på en kritisk marknadssituation för falskartongproducenterna blir nu allt fler. För några månader sedan varnade Björn Kvick, VD för Iggesund Paperboard, för nödvändiga prishöjningar. Nu tar även M-real bladet från munnen.– De ökande kostnaderna, speciellt för energi, sätter hård press på kartongtillverkarna, säger Juha Yrjönen vid M-real Consumer Packaging i ett pressmeddelande. Sedan början av 2004, har både olje- och energipriserna nästan fördubblats och dessa ökningar ligger också bakom de skenande kostnaderna för transporter och kemikalier. Dessutom har massapriserna fortsatt att öka.Marknadspriset på falskartong, som uppges ha legat på i princip samma nivå de senaste fyra åren, sägs göra situationen extra besvärlig. Samtidigt har industrin fått ta ökade kostnader orsakade av kundkrav på mindre leveranser med kortare ledtider och egna investeringar i produktutveckling och effektivare produktion.Prisökningarna på insatsvaror har inte heller kunnat kompenseras nämnvärt genom producenternas olika effektivitets- och besparingsprogram, enligt Juha Yrjönen, vars slutsats dock inte är densamma som Björn Kvicks.– Med tanke på detta kommer det att blir nödvändigt för industrin att göra förändringar. Att till exempel fortsätta att erbjuda omfattande kringservice som en del av kartongförsäljningen måste kanske omprövas.