Pfizer fortsätter RFID-märka Viagra
Potensmedelet Viagra kommer att märkas med RFID-taggar även i fortsättningen. Det säger Pfizers produktsäkerhetschef Peggy Staver. Hittills har företaget taggat 2,1 miljoner burkar i sitt pilotprojekt.
RFID-transpondrar på den amerikanska marknaden. Bland annat för att
kunna verifiera produkternas äkthet. I september i år hade företaget
levererat 1,4 miljoner av de då 2,1 miljoner märkta burkarna, enligt
RFID Journal.
Pilotprojektet har så här långt gett ett utmärkt resultat när det
gäller RFID-taggarnas läsbarhet, enligt Pfizers produktsäkerhetschef.
Av 200 000 avlästa taggar, har företaget hittills bara funnit 19 som
inte fungerat.
Pfizer märker både pallar, ytterförpackningar och
konsumentförpackningar med RFID (Radio Frequency Identification) i
pilotprojektet som hittills kostat 5 miljoner US-dollar.
Pfizer planerar att fortsätta även 2007, men innan företaget utvidgar
den radiobaserade id-tekniken till andra produkter, vill Peggy Staver
se en mycket bredare acceptans för både tekniken och dess standarder.
- Återförsäljarledet hävdar fortsatt att det är något som kräver
tydligare möjligheter att tjäna pengar. Jag anser att det är ett
hinder, säger Staver.