Tesco tuffare mot bärkassar
Brittiska Tesco tar ett nytt steg mot minskad användning av bärkassar av plast. Kedjan betalar kunderna för att använda egna påsar.
detaljhandelskedjornas kamp om att visa sig grönast av de gröna.
Hetast är striden sannolikt i Storbritannien där Tesco i fredags presenterade det mest spektakulära initiativet hittills:
Kedjan kommer i fortsättningen att belöna kunder som inte använder de plastbärkassar som erbjuds i varuhusen.
Erbjudandet gäller kunder som är anslutna till Tescos lojalitetsprogram
Clubcard.
För varje oanvänd kasse får kunden 1
poäng, vilket är lika med 1 pence, som tack från kedjan, skriver The
Guardian.
Tesco har tidigare aviserat att man vill minska användningen av
plastkassar med 25 procent, lika med en miljard kassar. Från 1
september ska alla påsar dessutom vara nedbrytbara. För att stimulera
återanvändning kommer kunderna även att erbjudas andra påsar som är
större och tjockare.