23948sdkhjf

Kluven inställning till förpackningstryck

Alla pratar om förpackningstryck, men få sysslar med det, konstaterar amerikanska TrendWatch Graphic Arts i en ny undersökning.
I minirapporten ”Printers & Packaging 2006” noteras att även om nästan en fjärdedel av de grafiska företagen indikerar att de sysslar med någon form av förpackningsarbete in-house gäller ändå följande anmärkningsvärda fakta:» Trots att intresset ökat för användningen av tonerbaserade pressar till korta förpackningsserier är digitaltryckare de som är minst inblandade i förpackningsverksamhet.» Snabbtryckarna är de som ser flest affärsmöjligheter på förpackningsmarknaden. Men de är också de som är minst inblandade i denna marknad som de inte gör några förpackningsspecifika investeringar i. » Det finns ett antal sk trade shops som har rotat sig väl på förpackningsmarknaden, men den populäraste produktionsmetoden där är varken offset eller tonerbaserat tryck. Majoriteten - 43 procent - använder sig av inkjetskrivare för storformat.» Majoriteten av de undersökta tryckarna säger att 25 procent eller mindre, av produktionen, utgörs av just förpackningstryck. 10 procent säger att förpackningsvolymen utgör 50 procent av deras produktion vilket innebär att förpackningsmarknaden domineras av några få stora nyckelspelare.Heidi Tolliver-Nigro, analytiker på TrendWatch GA, drar därmed följande slutsats:"För att lyckas på den här marknadsplatsen måste grafiska företag antingen investera i utbildning, workflow och hårdvara eller vara uppmärksamma på hur det går att använda sig av sin existerande utrustning med minimala tekniska förändringar. En viss procent av de grafiska företagen har hittat den rätta balansen för sin verksamhet och drar nytta av de här möjligheterna. Andra har klart missat chansen eller har orealistiska förhoppningar om utvecklingen”.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125