Lyft för Kopparbergs och Spendrups
Kopparbergs och Spendrups skördar framgångar på den kärva svenska dryckesmarknaden, skriver TT.Försäljningen av öl, läsk och buteljerat vatten minskade i fjol med 3 procent räknat i liter, enligt tidigare preliminära siffror från Svenska Bryggareföreningen.Men Kopparbergs, med varumärken som Zeunerts och Sofiero, gick mot strömmen visar bokslutsrapporten som släpptes på tisdagen. Marknadsandelarna ökade i flertalet segment, enligt bolaget, som i fjol var näst största ölleverantör på Systembolaget efter Carlsberg.Bryggeriet redovisar en vinst före skatt för 2005 på 13,5 miljoner kronor, en ökning från 10,8 miljoner kronor året före. Omsättningen steg till 754 miljoner kronor, från 675 miljoner kronor.I förra veckan kom konkurrenten Spendrups med siffror, som visar att vinsten ökade kraftigt förra året, när jämförelsestörande poster räknas bort. Förklaringen är att faktureringen ökade med 5,5 procent till 2.067 miljoner kronor. Marknadsandelarna ökade inom både öl och vatten, medan andelen på läskmarknaden var oförändrad.För Carlsberg Sverige, där både Pripps och Falcon ingår, minskade omsättningen något i fjol jämfört med 2004. Men vinsten förbättrades kraftigt för bolaget, som sjösatt ett omfattande sparprogram.