Norska Europris öppnar svenska butiker
Norska lågpriskedjan Europris, som säljer både specialvaror och dagligvaror, gör entré i Sverige i år. Planerna är att öppna ett par hundra butiker på både små och stora orter. Det berättar Europris svenska VD Thomas Hansen för Fri Köpenskap.– Vi är igång med förberedelserna. De första lokalerna håller jag på att skriva kontrakt på nu, så andra halvåret ser det ut som om vi öppnar de första butikerna, säger Thomas Hansen.Europris, ägt av riskkapitalbolaget Industrikapital, startade i Norge 1992 och de i dag 144 butikerna drivs framför allt av franchisetagare. Så blir det dock inte i Sverige, här kommer butikerna att ägas av kedjan själv.Utbudet, bestående av mellan 3.000 och 4.000 artiklar, utgörs av både egna märkesvaror och kända leverantörers märken. Ungefär 20-30 procent är dagligvaror, dock inga färskvaror, och resten specialvaro, med allt från hus- och hemartiklar till båt- och bilvårdsartiklar samt kläder, textilier och leksaker till låga priser.För att slippa fördyrande mellanled görs inköpen direkt från leverantörerna och landar sedan i centrallagret i Fredrikstad, innan de skeppas ut till butikerna.