23948sdkhjf

Italiensk maskinförsäljning: Fortsatt uppåt, men lönsamheten låg

2004 var ett extremt tufft år, men de italienska förpackningsmaskintillverkarna lyckades ändå öka omsättningen med 3,1 procent. Det meddelar branschorganisationen UCIMA.
De italienska maskintillverkarna har fortsatt skördat framgångar utomlands: exporten, som numera står för kraftiga 86 procent av försäljningen, ökade förra året med 7,5 procent. Och trenden förstärktes under det första kvartalet i år: +16 procent. Hemmamarknaden är däremot inte lika framgångsrik. Där föll försäljningen med 3,8 procent.
Mer än 60 procent av exporten gick till EU -länder, 5 procent gick till Afrika medan den stärkta euron dämpade efterfrågan i Amerika . I synnerhet på den största exportmarknaden USA , där Italien är näst största leverantören.
En nedgång med 44 procent i Kina dämpade också den expansiva trenden i Asien , men eftersom försäljningen i folkrepubliken steg med 127 procent under första kvartalet i år, tror UCIMA på en fortsatt återhämtning.
Men det finns ändå orosmoln för de italienska packmaskinproducenterna, enligt UCIMA:s ordförande Giovanni Caffarelli. Industrin har i första hand effektiva försäljare och en aggressiv affärsstrategi att tacka för framgångarna, inte förbättrade priser.
– Under 2004 lyckades våra företag höja priserna med svaga 0,6 procent jämfört med genomsnittet på 2 procent inom den inhemska industrin , säger han.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062