Italiensk maskinförsäljning: Fortsatt uppåt, men lönsamheten låg
De italienska maskintillverkarna har fortsatt skördat framgångar utomlands: exporten, som numera står för kraftiga 86 procent av försäljningen, ökade förra året med 7,5 procent. Och trenden förstärktes under det första kvartalet i år: +16 procent. Hemmamarknaden är däremot inte lika framgångsrik. Där föll försäljningen med 3,8 procent.
Mer än 60 procent av exporten gick till EU -länder, 5 procent gick till Afrika medan den stärkta euron dämpade efterfrågan i Amerika . I synnerhet på den största exportmarknaden USA , där Italien är näst största leverantören.
En nedgång med 44 procent i Kina dämpade också den expansiva trenden i Asien , men eftersom försäljningen i folkrepubliken steg med 127 procent under första kvartalet i år, tror UCIMA på en fortsatt återhämtning.
Men det finns ändå orosmoln för de italienska packmaskinproducenterna, enligt UCIMA:s ordförande Giovanni Caffarelli. Industrin har i första hand effektiva försäljare och en aggressiv affärsstrategi att tacka för framgångarna, inte förbättrade priser.
– Under 2004 lyckades våra företag höja priserna med svaga 0,6 procent jämfört med genomsnittet på 2 procent inom den inhemska industrin , säger han.