23948sdkhjf

Ministeroro över EMV-utvecklingen

Konsumentminister Ann-Christin Nykvist varnade för utvecklingen med mera egna varumärken – EMV – i dagligvaruhandeln, när hon i veckan framträdde vid Food Mart på Elmia i Jönköping .
– Maten blir allt mer anonym , sade Nykvist och förutspådde krav på ökad märkning i fråga om innehåll, ursprung och tillverkning.
Konsumentministern kommenterade det pågående priskriget i dagligvaruhandeln och betonade att de egna märkesvarorna är en förutsättning för att priserna har kunnat sänkas.
– EMV är ett recept för att sänka priser och för att öka handelns lönsamhet. Men är det bra för Sverige? Är det bra för vår produktion av livsmedel? Är det bra för de svenska konsumenterna? , fortsatte hon.
Nykvist tyckte att det var ett problem att handelns makt ökade genom EMV på livsmedelsproducenternas och konsumenternas bekostnad. Det har blivit större centralisering i inköpen, och hur handeln sedan placerar varorna i hyllan styr konsumentens val.
Enligt Nykvist är det risk för att valfriheten minskar. Hennes slutsats var att mera EMV kommer att leda till krav på mer märkning, så att konsumenterna får något att ta ställning till.
– Detta blir en prioriterad fråga för mig i det arbete som pågår hela 2005 inom EU med att utforma det nya märkningsdirektivet , sade Nykvist.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064