Matkriget ger deflation
Tillsammans med sänkningar även hos Coop och Axfood medför det att Sveriges inflation byts mot deflation! Det skriver Dagens Industri .
ICA sänker priserna på 2.000 basvaror. Enligt uppgift kommer prissänkningarna att genomföras den 7 mars.
Koncernen jagas på av lågprisaktörer som Willys och Lidl.
- Jag vågar lova att det handlar om så kraftiga sänkningar, att det kommer att överraska alla , säger ICA:s koncernchef Kenneth Bengtsson, som betonar att det ändå bara är ett första steg.
- Vi har startat ICA-historiens största prissänkningskampanj. Det gäller alla sorters varor till alla kundkategorier. Efter den här första omgången siktar vi på mer i etapper , säger han.
ICA:s offensiv ger priskriget i dagligvaruhandeln en ny dimension. Det får effekt på hela inflationsbilden i Sverige.
Coop svarar genom att sända ut ett pressmeddelande med budskapet att även kooperationen sänker priserna.
- Vi började sänka förra året och tar det stegvis och inte allt på en gång som ICA gör. För oss handlar det om ett genomsnitt på 5 procent på 7.000 artiklar , säger Svante Nilsson, VD på Coop Norden.
Även Axfood, med Willys och Hemköp, är med i matkriget.
- Willys ska alltid ligga bäst till, så där sänker vi priserna i den mån det behövs. Hemköp genomförde en sänkning redan för två år sedan. Dessutom tar vi nu in lågprismärket Eldorado i Hemköp , säger Kenneth Wall, presschef på Axfood.
Hela branschen kommer alltså att påverkas. Baserat på antagandet att prissänkningen slår igenom med 5 procent i hela dagligvaruhandeln kommer Sveriges inflation att sänkas med cirka 0,6 procentenheter. Men enligt inflationstalen för januari står konsumentprisindex på noll. Det innebär, att matkriget - även med mindre totalt utfall - ger Sverige deflation, det vill säga en sjunkande total prisnivå i samhället.
Samtidigt skördar lågpristrenden sina offer på arbetsmarknaden: ICA sparkar i år 400 anställda och nästa år ytterligare minst 100.