Bryggerijättar backar - Carlsberg säger upp 200 personer
Trots vinstminskningen sålde Carlsberg mer öl förra året än 2003. Framför allt gick försäljningen av det egna märket bra. Den totala ölvolymen steg med mer än 10 miljoner hektoliter till 92 miljoner hektoliter – eller nästan 74 miljoner flaskor öl per dag. Försäljningsökningen berodde delvis på köpet av tyska Holstein-Brauerei.
Den svenska delen av Carlsberg har länge varit ett problembarn och nu säger företaget upp 200 anställda.
– Vi reducerar antalet anställda med 200 personer och det gör vi för att förbättra driften , säger koncernchefen Nils Smedegaard Andersen till danska Börsen .
Även den nederländska bryggerijätten Heineken redovisar ett kraftigt vinstfall för 2004 och spår en fortsatt nedgång i år.
Heinekens nettovinst föll med en tredjedel till 537 miljoner euro, motsvarande 4,9 miljarder kronor. Analytiker hade i genomsnitt väntat sig en vinst på 679,5 miljoner euro.
För att få fart på försäljningen ska Heineken investera 100 miljoner euro i en marknadsföringskampanj i USA och Västeuropa . Samtidigt ska bolaget minska kostnaderna i Västeuropa med minst 50 miljoner euro till 2007. Det kan leda till att fler bryggerier stängs. Förra året stängdes sex anläggningar.