23948sdkhjf

Pricer förlorar på ESL-marknaden

SES, som är svenska Pricers franska konkurrent på ESL-marknaden, dvs. elektroniska hylletiketter, har vunnit större delen av en upphandling med den franska detaljhandelskedjan Carrefour.
Carrefour uppger att i upphandlingen, som gjordes i slutet av december 2004 och avsåg kedjans belgiska verksamhet, fick SES kontrakt gällande omkring 130 av butikerna i landet.
Enligt uppgift till Nyhetsbyrån Direkt fick Pricer kontrakt avseende tolv butiker i Belgien.
- Carrefour var tvungna att ge Pricer vissa butiker enligt ett tidigare avtal. Annars fick SES kontrakt för de övriga butikerna, eftersom den produkten ansågs vara lättare att använda och kostade mindre , säger en källa till Nyhetsbyrån Direkt.
Därmed är SES den största leverantören av etikettsystem till Carrefour och har kontrakt med 170 av Carrefours butiker. Huvuddelen av dessa butiker ligger i Belgien, cirka 35 i Frankrike och några få i Italien .
Pricer kommenterar uppgifterna och uppger att man deltar i ett antal förhandlingar inom den franska detaljhandelskedjan Carrefours organisation. Vidare säger Pricer, att man har deltagit i en lokal upphandling om ett trettiotal hypermarkets med Carrefour i Belgien, som gick till ett annat företag.
Pricer uppger att avtalet med Carrefour gick ut vid årsskiftet, men vill i övrigt inte kommentera sina diskussioner med Carrefour.
- Vi för fortsatta diskussioner med Carrefour och vi informerar, när vi har mer att berätta. De leveranser vi gjort under 2004 ligger inom det, som vi kommunicerade, när avtalet tecknades , säger Maria Pettersson, investor relator vid Pricer, till Nyhetsbyrån Direkt.
Aktiemarknaden reagerade på de negativa nyheterna för Pricer och i går föll företagets aktie 6,5 procent på Stockholmsbörsen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.5