”Maktsyndikat styr livsmedel”
Kjell G Lundholm är tidigare VD och har varit verksam i livsmedelsindustrin i 20 år.
Han skriver att detta ”maktsyndikat” tillsammans svarar för över 94 procent av all försäljning av livsmedel på den svenska matmarknaden och att de i kraft av sin position arbetar hårt för att kraftigt beskära valfriheten i butikerna.
- Får de som de vil, kommer vi konsumenter i framtiden inte att kunna välja mellan Löfbergs Lila, Gevalia, Zoega med flera varumärken, utan blir mer eller mindre hänvisade till handelns egna produkter, typ ICA:s, Coops Signum eller Axfoods Eldoradokaffe , menar Kjell G Lundholm.
- Utbudet begränsas till egna märkesvaror, EMV. Detta synsätt bottnar i bristande respekt och känsla för vad vi konsumenter vill ha och att vi tycker olika , skriver han.
Han konstaterar även, att om utvecklingen får fortsätta kommer gamla planekonomier i öst att känna sig väl hemmastadda i våra butiker: inget att välja på utom kedjans egna produkter, som man inte vet varifrån de kommer…
Samtidigt tycker Kjell G Lundholm, att det är hoppingivande, att det etablerats flera nya livsmedelskedjor som utmanar ”oligopolet”.