23948sdkhjf

Metro hann före Wal-Mart

Tyska dagligvarukedjan Metro ser ut att ha hunnit före sin amerikanske kollega Wal-Mart med att införa RFID i större skala. I början av november gick startskottet för Metros samarbete med 20 större leverantörer.
Pallastat gods från leverantörerna märks numera med s k Smart Chips – tunna id-etiketter som innehåller ett programmerbart datachip och en miniantenn. I utvalda lager och butiker inom Metro Cash & Carry, Real och Kaufhof har RFID-läsare installerats på alla platser för inkommande och avgående gods. Läsarna registrerar EPC-data ( Electronic Product Code ) i chippet och överför varje palls eller gods identitet till butiksledningssystemen. Därmed blir det möjligt att systematiskt hålla koll på och styra leveransen av enskilt gods, från leverantör till respektive butiks lager.
Nästa fas inleder Metro i början av nästa år: då ska varje transportförpackning förses med Smart Chips.Bland leverantörerna som deltar i första fasen finns bl a Colgate-Palmolive, Esprit, Gillette, GlaxoSmithKline, Johnson & Johnson, Procter & Gamble, SCA Hygiene Products och Unilever Bestfoods.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078