23948sdkhjf

Kunder föredrar oberoende miljömärkning

Tre gånger så många föredrar oberoende miljömärkning framför dagligvarukedjornas egna miljöprofilerade varumärken, som till exempel Änglamark och Skona. Det visar en undersökning, som Sifo gjort på uppdrag av Svenska Naturskyddsföreningen.
Av de tillfrågade uppger 57 procent att de föredrar oberoende miljömärkning, jämfört med 27 procent som är tveksamma och 16 procent som föredrar producenternas egna varumärken, som Änglamark och Skona.
En dryg tredjedel av de tillfrågade uppger att de litar på att tvättmedel med kända varumärken som Ariel, Ajax och Via, är säkra för hälsa och miljö.
- Det är uppenbart att folk inte litar på producenternas egna varumärken och att det därför är nödvändigt med oberoende miljömärkningssystem, som Bra Miljöval. Undersökningen tyder på att svenskarna alltjämt prioriterar miljöfrågorna högt , säger Mikael Karlsson, ordförande i Svenska Naturskyddsföreningen, i ett pressmeddelande.
Svenska Naturskyddsföreningen konstaterar att nya butikskedjor, som Willys och Netto, har ett mycket begränsat utbud med miljömärkta produkter. Samt att de helt saknas i Lidl:s sortiment, trots att miljömärkta produkter inte behöver vara dyrare.
- Handeln står inför ett vägval. Nu gäller det för Coop och ICA att inte följa lågkvalitetsbutikerna i spåren med produkter som är dåliga för hälsan och miljön. Svenska konsumenter förtjänar mer seriösa handlare , säger Eva Eiderström, chef för SNF:s avdelning för miljömärkning, i pressmeddelandet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062